Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Nicolae Ceausescu. - Sida 1 av 1

En diktator, en vampyr och färgen grå : Förutsättningar för rumänsk samtidskonst före och efter 1989

The conditions for art in Romania have gone through big changes since the collapse of the regime in December of 1989. Under the Communist regime the artists had to work within a dualistic system completely unlike the one that developed in the West during the same period.Similar to the other countries of the former Eastern block, the communist Romanian state had understood the great potential that art has as a form of propaganda. Thus the regime secured full control over the art that would be allowed into the public space. In response to the confines set on the artistic expressions, a non-official art began to develop alongside the official art of the state.These two layers of Romanian art history were dissolved when Ceausescu?s regime finally came to an end in 1989.

Teach yourself Romanian : konsten att exotisera sig själv

Jag har arbetat med pålar eftersom det är ett objekt som kan associeras med Rumänien genom Vlad Tepes (Pålspetsaren) och Dracula-myten. Men det finns ytterligare en, mindre känd, koppling mellan pålar, vässade pinnar, och Rumänien. Under det som kom att bli Ceausescus sista tal började folk skrika, men det var inte bu-rop utan bara skrik, rakt ut. Min pappa berättade för mig att några i den stora folkmassan hade börjat stickas med vässade pinnar och att skriken som hördes var skrik av smärta? ingen hade vågat börja annars.

Den ungerska minoriteten i Transsylvanien under Ceausescus regim 1980-1989 : Sveriges syn och mediernas rapporteringar

Vårt syfte med denna studie är att utifrån skrivprocessen undersöka hur elevers skrivarbete tar sig uttryck i skolans år tre. Vi fokuserar studien kring fyra av skrivprocessens faser, stoffsamling, strukturering, respons och bearbetning, samt interaktionens verkan för elevers skrivande. Genom vårt deltagande i ett gemensamt skrivprojekt mellan lärarutbildningen i Umeå och en skola i norra Sverige har vi tillgång till ett undersökningsfält för att genomföra vår empiriska del. Vår studie har en etnografisk ansats. Vi använder oss av deltagande observationer, elevtexter, ljudbandsupptagningar och elevintervjuer.